Jumaat, 23 November 2012

Bagaimanakah Pengakhiran Hidup Kita?

Muhasabah dan renungan buat diriku khususnya dan semua yang masih diberi nyawa sebelum DIA mengambilnya semula…

 Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.Kematian bukanlah penamat pada segala-galanya.Kita dimandikan,dikapankan,disembahyangkan lalu dikebumikan dan jadilah kita seterusnya makanan ulat,cacing dan tanah.Tinggallah nantinya tengkorak dan tulang belulang yang tidak berharga.Adakah ia berhenti setakat itu?

 Tidak sama sekali.Hakikatnya kematian adalah permulaan kepada sebuah kehidupan yang lebih kekal.Ya ..alam barzakh adalah tempat persinggahan sementara menunggu datangnya detik kiamat lantas kita dibangkitkan semula dan kebangkitan kita itu tidak akan disertai lagi dengan kematian sebagaimana halnya hidup kita di atas dunia.

Bangkitnya kita nanti takkan mati mati lagi sampai bila-bila dan bermulalah perjalanan hidup kita yang panjang untuk kali kedua yang kekal selama-lamanya .Itulah detik yang sangat menggerunkan bagi hamba yang engkar dan berdosa tetapi detik yang sangat dinanti-nantikan bagi hambaNya yang beriman dan beramal soleh sepanjang hidupnya di atas dunia suatu ketika dulu.

 Justeru saudaraku,pilihan berada di atas tangan kita.Pilihlah pengakhiran hidup yang bagaimana kita inginkan.Yang bahagia atau derita.Insan yang waras pasti akan memilih untuk bahagia.Namun,memilih untuk bahagia tidak semudah menyebutnya kerana kebahagiaan yang kita inginkan di akhirat pasti akan diuji dengan rencam dugaan dan cabaran sepanjang hidup kita di atas dunia.Ombak dan badai pasti melanda menguji kekukuhan iman kita.Kuat atau goyahkah kita?

Mendengar perkhabaran tentang kematian dalam keadaan husnul khotimah,sesuatu yang sangat membahagiakan.Nyawanya diambil dalam keadaan insan itu sedang berjuang di jalan Allah,sujud kepada Allah di dalam rumahNya yang mulia… subhanallah!!Sedang menyampaikan kuliah agama,dalam keadaan sedang berpuasa,sedang membaca Al-Quran atau amalan soleh lainnya subhanallah…..sungguh beruntung insan-insan itu.Hidup mereka pasti diisi dengan perkara-perkara yang mulia,sebab itulah pengakhiran hidupnya sangat mulia.

Kita yang masih dipinjamkan nyawa ini mesti mengambil pengajaran darinya.Masih bernyawa bererti kita masih punya peluang untuk menambah amal. Muhasabah diri…

‘Semalam aku solat sambil lewa je..aku tak fahampun makna Al-Fatihah dan doa yang aku baca.Hari ni aku mesti perhati dan faham maksudnya.Aku mesti perbaiki kualiti solatku.'

 ‘Hari-hari aku baca surat khabar.Mengadap facebook berjam-jam lamanya.Layar internet sehari suntukpun aku tak kisah.Nak baca Quran malasnyalah….Dah lama dah aku tak baca Quran,hari ni dan seterusnya mesti setiap hari aku baca Quran.Kalau bukan 1 mukasurat pun,setengah muka pun jadilah.’

 ‘Aku jarang-jarang solat sunat.Solat 5 waktu je aku buat.Solat rawatib aku malas nak buat,solat sunat Dhuha boleh dikira dengan jari berapa kali aku buat.Bangun tengah malam untuk solat tahajud apatah lagi.Sepanjang aku hidup 35 tahun ni aku boleh bilang hanya dengan sebelah jari je berapa kali aku dah buat.Ya Allah 35 tahun aku hidup darab dengan 360 hari setahun.Rupa-rupanya aku dah tidur malam sebanyak 12600 kali aku tidur.Daripada jumlah tidur yang sebanyak itu,berapa malam yang aku bangun untuk bertahajud padaMU?? Allahuakbar!!Lekanya aku.Sedangkan Rasulullah yang KAU jamin masuk syurga itupun setiap malamnya setelah disyariatkan qiyamullail tidak pernah sekalipun baginda meninggalkannya sampailah hari wafat baginda.Aku ini siapa….Subhanallah….Aku mesti tambah solat sunatku.Solat fardu yang 5 waktu tu pun belum tentu Allah terima sepenuhnya.Aku mesti tampung kekurangan solat farduku dengan solat-solat sunat yang lainnya…’

‘Puasa sunat sangat jarang aku buat.Cuma 30 hari Ramadhan tu je…Dalam setahun aku tak pernah puasa sunatpun.Macam tulah aku tahun demi tahun.Hari ni 9 Muharram,esok 10 Muharram…ya Allah besarnya ganjaran yang KAU beri pada mereka yang berpuasa pada hari tersebut.Esok aku nak puasalah….’

 Suara hati yang seharusnya kita miliki….
Ya saudaraku…mari sama-sama kita tambah dan tingkatkan amalan kita.

Ya…sementara kita masih ada nyawa.Sementara kita masih diberi peluang olehNya untuk hidup di atas dunia. Ya…selagi kita masih punya kekuatan dan tenaga,sihat ceria,belum diuji dengan sakit derita,ayuhlah kita berusaha menambah amal sebelum nyawa ini diambil semula,sebelum kematian datang menjemput kita.
 Ya Allah hidup dan matikan aku dalam iman….
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rintihan kami...

"Tuhanku...aku tidak layak masuk syurgamu
tapi aku tak sanggup untuk menanggung seksa nerakamu
dari itu ya Allah kurniakanku taubat
Ampunkan dosaku...
sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar.."

Duhai anak-anak...
Rasulullah s.a.w meninggalkan kepada kita dua perkara.Andai kita berpegang kepadanya selama-lamanya kita tidak akan sesat..iaitu
AL-QURAN dan AL-HADIS..

Justeru,marilah sama-sama kita berusaha untuk menjadi pencinta Al-Quran.Kalau buku pelajaran kita boleh baca..kalau surat khabar kita boleh menatapnya berjam-jam lamanya..tv kita boleh tonton semahu kita..inikan pula Al-Quran yang mana bila membacanya satu huruf dibalasNya dengan sepuluh kebajikan..masyaAllah amat besar ganjarannya...

Marilah kita tanamkan azam dan tekad di hati untuk membacanya walau setengah muka setiap malam...mudah-mudahan kelak kita mampu mengkhatamkannya paling kurang sekali dalam setahun dan menghayati isi kandungannya...

Ya Ilahi ...ya Rabbi...jadikan kami hamba-hambaMu yang cintakan kitab suciMu...Moga kami tergolong dalam golongan orang-orang yang Engkau kasihi..Amin...