Selasa, 6 November 2012

Penawar Resdung : Jaga perkara sunat ketika berwudhuk


Sinusitis atau resdung ialah keadaan di mana infeksi atau alergi yang menjadikan tisu membran sinus membengkak dan berwarna merah. Ini menyebabkan seseorang itu mengalami hidung tersumbat, terasa sakit dan tekanan di beberapa kawasan muka, dan selalunya mengeluarkan cecair (selesema) berwarna kuning, hijau atau jernih. Simptom ini selalu diikuti dengan rasa pening, sakit kepala, kepala rasa berat, letih, batuk-batuk dan sakit tekak.

 Resdung ini menjadi lebih teruk, terutamanya apabila cuaca berubah atau keadaan-keadaan tertentu yang boleh  merangsangnya.


Suatu waktu dahulu saya juga mengalami keadaan yang sedemikian.Terutama di waktu cuaca sejuk khususnya apabila bangun dari tidur.Kerapnya apabila terjaga dari tidur hanya dalam tempoh tidak sampai setengah minit saya pasti akan mula  bersin berulang-ulang kali dan keadaan itu berterusan dalam tempoh jam yang pertama.Keadaan tersebut sering terjadi hampir setiap hari.
Saya berusaha mendapatkan rawatan hingga akhirnya dirujuk di bahagian ENT Hospital Tengku Ampuan Rahimah Kelang.Pil dan ubat spray diberi,keadaannya hanya berkurang sementara,dan ianya akan berulang sekiranya ubat-ubatan tersebut tidak diambil.Seolah-olah saya perlu bergantung kepada ubat.


Saya berfikir.Saya perlu berikhtiar cara lain.Macam -macam petua dan  pemakanan yang saya ikut.Cuba dan terus mencuba  sehinggalah satu hari Allah ketemukan saya dengan seseorang dan saya bersembang dengannya kalau-kalau ada petua untuk menyembuhkan penyakit resdung.

Maka soalan yang pertama ditanya ialah ; 'Anak buat tak istinsyak ketika berwudhuk?'

Tidak menyangka dengan soalan itu maka jawab saya ; 'Kadang-kadang buat,adakalanya terlupa.'

'Kalau macam tu pastikan setiap kali ketika anak berwudhuk, jagalah perkara-perkara sunat wudhuk satu persatu.Jangan lupa masukkan air kedalam kedua-dua lubang hidung dan hembuslah berulang kali,paling kurang 3 kali.Cubalah...lakukan setiap kali anak berwudhuk..'

Saya tersipu-sipu malu....'Terima kasih ye makcik...'

Saya muhasabah kembali diri khususnya bab wudhuk.Ya memang benar,bila saya koreksi balik cara saya berwudhuk memang bab masukkan air ke dalam hidung kekadang saya buat kadang-kadang tidak,kalau buatpun biasanya saya cuma basuh lubang hidung tu saje dengan air tanpa menyedutnya sedikit dan menghembuskannya kembali.Masya Allah....Yang lain dijaga yang satu ini diabai.

Saya tanamkan tekad dalam hati,selepas ini setiap kali berwudhuk saya mesti melakukan istinsyak,bukan semata-mata kerana nak rawat resdung  tetapi sebab saya mula sedar setiap yang dianjurkan oleh Rasulullah dalam apa jua perkara pasti terkandung seribu hikmah yang tak terfikir dek akal insani. 

Ya!!sunnah Rasulullah .Saya mesti pelihara dan hidupkannya.Maka bermula dari detik itu saya tidak meninggalkan sunnah Rasulullah ini.

Hari berganti hari,bulan berganti bulan itulah amalan sunat yang takkan saya tinggalkan di samping berusaha menjaga yang lainnya.Dan subhanallah !! tanpa saya sedari gejala bersin yang kerap saya alami dulu semakin berkurangan.Saya tidak lagi bergantung kepada ubat.Syukur Alhamdulillah...setinggi kesyukuran kupanjatkan pada MU ya Allah...

Di samping itu saya jaga pemakanan khususnya bab minum ais.Seboleh mungkin saya elakkan.Saya juga beralih kepada pemakanan sunnah;madu,habbatus sauda',minyak zaitun,delima,buah tin dan apa-apa jenis makanan dan buah yang disebut dalam Al-Quran dan Hadis saya suka untuk mengamalkannya.Terasa bahagia  menikmati makanan tersebut bila tahu itulah makanan yang digemari oleh Rasulullah,malah ianya disebut di dalam Al-Quran dan Hadis.Tentu ada pahalanya bukan??

Mari sahabat,kita hidupkan amalan sunnah Rasulullah.Pasti ia terkandung hikmah yang besar.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rintihan kami...

"Tuhanku...aku tidak layak masuk syurgamu
tapi aku tak sanggup untuk menanggung seksa nerakamu
dari itu ya Allah kurniakanku taubat
Ampunkan dosaku...
sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar.."

Duhai anak-anak...
Rasulullah s.a.w meninggalkan kepada kita dua perkara.Andai kita berpegang kepadanya selama-lamanya kita tidak akan sesat..iaitu
AL-QURAN dan AL-HADIS..

Justeru,marilah sama-sama kita berusaha untuk menjadi pencinta Al-Quran.Kalau buku pelajaran kita boleh baca..kalau surat khabar kita boleh menatapnya berjam-jam lamanya..tv kita boleh tonton semahu kita..inikan pula Al-Quran yang mana bila membacanya satu huruf dibalasNya dengan sepuluh kebajikan..masyaAllah amat besar ganjarannya...

Marilah kita tanamkan azam dan tekad di hati untuk membacanya walau setengah muka setiap malam...mudah-mudahan kelak kita mampu mengkhatamkannya paling kurang sekali dalam setahun dan menghayati isi kandungannya...

Ya Ilahi ...ya Rabbi...jadikan kami hamba-hambaMu yang cintakan kitab suciMu...Moga kami tergolong dalam golongan orang-orang yang Engkau kasihi..Amin...