Khamis, 18 Oktober 2012

Jadikan rumahmu itu syurgamu !!

Kebersihan itu melambangkan keimanan seseorang.Semua orang cintakan kebersihan dan kekemasan.Lebih-lebih lagi kebersihan di rumah kediaman.Tempat tinggal seluruh ahli keluarga.Sudah pasti kita mengimpikan suasana yang indah,nyaman.bersih,selesa dan bau haruman yang menenangkan.Kalau sedemikian halnya kehidupan seharian pasti bahagia.

Kebersihan sesebuah rumahtangga itu sangat perlu diambil berat oleh seluruh ahli keluarga.Tidak salah untuk saya menyatakan bahawa seorang ibu memainkan peranan yang sangat besar dalam memastikan kebersihan rumahnya.Malah bersih atau tidak bersih sesebuah rumahtangga itu lazimnya dikaitkan dengan keprihatinan ibu terhadap
 kebersihan.

Apabila ibunya itu seorang pembersih maka InsyaAllah seluruh ahli keluarga juga akan mengambil berat tentang kebersihan.Dengan kata lain kebersihan melambangkan keimanan seseorang ibu kerana ibu yang solehah akan sentiasa menunaikan tuntutan agama yang sangat menitikberatkan kebersihan pada badan,pakaian dan tempat.

Antara tips untuk ibu solehah mengemas dan membersih rumah adalah seperti berikut:

1- Selalu ingatkan diri bahawa Allah sukakan kebersihan dan kebersihan itu sangat berkait rapat dengan penerimaan Allah terhadap sesuatu ibadah yang kita lakukan.Ia juga lambang keimanan seseorang.Sehingga dalam bab Fiqh tajuk toharah(Bersuci) diletakkan pada bab permulaan dalam mana-mana kitab sebelum membincangkan persoalan ibadah lainnya.Ini menggambarkan kepada kita bahawa Islam sangat sangat prihatin dengan kebersihan dan kesucian tubuh badan,pakaian dan tempat daripada najis.

2-Peruntukkan masa untuk mengemas dan membersihkan rumah dalam sehari.Wajibkan diri menyapu lantai rumah khususnya ruang tamu,ruang menonton TV dan dapur.Atau ruang yang biasa digunakan oleh anak-anak.Sesekali kena mop jugak lantai tu.Sekurang-kurangnya sekali sehari.

3.Ketika di dapur,setelah selesai sahaja memasak,pekakas memasak yang digunakan terus dikemas dan dibasuh termasuk dapur dan tungku memasak.Lap juga dinding dapur yang berhampiran dengan dapur masak.Pasti ada kekotoran yang tepercik ke dinding. Begitu juga selepas makan,pinggan mangkuk yang kotor terus dicuci,meja makan dilap,sapu dan mop lantai.Usah bertangguh.Biasakan anak-anak yang agak besar untuk membantu ibu mengemas.Ajar mereka cuci gelas dan pinggan sendiri.

4.Cuci tandas sangat mudah.Amalkan seminggu 2 kali.Gunakan cecair peluntur.Ibu tidak perlu menggosok atau menyental lantai dan dinding bilik air.Hanya perlu semburkan cecair peluntur di sekitar mangkuk tandas,lantai dan dinding bilik air.Biarkan lebih kurang 15 minit dan siram dengan air bersih.Ibu akan dapati bilik air dan tandas sangat putih bersih.Letakkah pewangi dalam bilik air

5. Tugas membasuh tidak menjadi masalah.Mesin yang basuh.Namun pastikan apa sahaja najis yan ada pada pakaian dibuang dan cuci terlebih dahulu sebelum memasukkannya bersama-sama dengan pakaian lain dalam mesin basuh.

6.Pakaian yang sudah kering dan diangkat dari jemuran masukkan dalam bakul.Apabila ada sahaja waktu lapang,terus dilipat kain baju tersebut.Usah bertangguh lama-lama, kalau sampai berhari-hari maka menggununglah timbunan kain itu tadi.Keadaan tersebut sangat menyesakkan pandangan mata.Korbankan sedikit waktu rehatmu untuk melangsaikan segala tugasan rumah.

7.Ambil masa di hujung minggu untuk menyusun atur segala barangan di dalam rumah.Buku-buku,apa jenis paper pun simpan di dalam laci/almari/bakul.Buang mana yang tidak perlu.Pastikan rak-rak buku disusun kemas dan teratur.Barang permainan anak-anak disimpan di dalam bakul khas.Ajar anak mengemas barangan selepas digunakan.

8.Elakkan daripada menyangkut tuala lembap,kain,pakaian di kerusi sama ada kerusi di ruang tamu,bilik atau di dapur,pintu bilik,paku-paku di dinding dan sebagainya.Keadaan itu sungguh merimaskan.Kalau baju itu sudah kotor atau digunakan terus masuk ke dalam bakul baju kotor atau mesin basuh .Tuala dan pakaian sidai di ampaian luar rumah.Pakaian yang bersih sepatutnya terlipat kemas di dalam laci atau almari masing-masing.

9.Perkakasan di dapur :

-segala botol sos,kicap,susu,mentega,jem,kaya,telur simpan di dalam peti sejuk.

-Bekas simpan gula,milo,teh,kopi dll,garam ,rempah ratus,tepung,segala bawang dan kentang simpan di dalam almari/kabinet tertutup,atau di atas rak terbuka yang disusun kemas.Seeloknya balang tempat menyimpan bahan-bahan tersebut terdiri dari jenis,warna dan ukuran yang sama besarnya agar ia nampak kemas.

-Sediakan satu rak pinggan yang sederhana untuk menyusun pinggan dan mangkuk yang biasa digunakan,rak untuk teko dan 1 set cawan serta penyangkut mug/gelas juga bekas untuk sudu,garfu ,senduk,sudip, dan pisau.Selebihnya yang jarang digunakan simpan di dalam cabinet tertutup.

-Segala jenis periuk,kuali,besen,penapis,tempat pemotong,lesung simpan di tempat tertutup.

-Tambahkan perhiasan sebagai penyeri dapur seperti gantungan bawang/buah/cili tiruan/pinggan hiasan/frame bergambar dll.Bunga tiruan/hidup juga perlu untuk menceriakan dapur.

-Pastikan table top di kabinet dapur  atau meja makan di dapur tidak disesakkan dengan pelbagai macam barangan .Keadaan itu meneyebabkan suasana dapur berserabut.Apabila semuanya di atur kemas dan diletakkan di tempat yang sepatutnya,suasana dapur menjadi tenang dan selesa dan para ibu akan seronok untuk berada lama di dapur begitu juga suami dan anak-anak.

-Selamat mengemas rumah wahai sahabatku semua.Untuk memiliki kediaman yang bersih,kemas dan selesa sememangnya memerlukan pengorbanan masa dan tenaga.Yang paling penting rumah itu bersih sekalipun tidaklah seluas mana.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rintihan kami...

"Tuhanku...aku tidak layak masuk syurgamu
tapi aku tak sanggup untuk menanggung seksa nerakamu
dari itu ya Allah kurniakanku taubat
Ampunkan dosaku...
sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar.."

Duhai anak-anak...
Rasulullah s.a.w meninggalkan kepada kita dua perkara.Andai kita berpegang kepadanya selama-lamanya kita tidak akan sesat..iaitu
AL-QURAN dan AL-HADIS..

Justeru,marilah sama-sama kita berusaha untuk menjadi pencinta Al-Quran.Kalau buku pelajaran kita boleh baca..kalau surat khabar kita boleh menatapnya berjam-jam lamanya..tv kita boleh tonton semahu kita..inikan pula Al-Quran yang mana bila membacanya satu huruf dibalasNya dengan sepuluh kebajikan..masyaAllah amat besar ganjarannya...

Marilah kita tanamkan azam dan tekad di hati untuk membacanya walau setengah muka setiap malam...mudah-mudahan kelak kita mampu mengkhatamkannya paling kurang sekali dalam setahun dan menghayati isi kandungannya...

Ya Ilahi ...ya Rabbi...jadikan kami hamba-hambaMu yang cintakan kitab suciMu...Moga kami tergolong dalam golongan orang-orang yang Engkau kasihi..Amin...