Sabtu, 20 Oktober 2012

Tips menjelang peperiksaan


Para pelajar yang dikasihi sekelian,

Pilihlah untuk menjadi pelajar cemerlang.Lihatlah di sekelilingmu,di sana kamu boleh teladani sikap dan amalan pelajar cemerlang yang boleh kamu contohi.Suka untuk ustazah tekankan di sini kecemerlangan yang harus anak-anak miliki adalah kecemerlangan sahsiah diri dan kecemerlangan dalam akademik.Dengan kata lain cemerlang di dunia dan akhirat.

Tiada nilainya di sisi Allah andai kamu berjaya meraih straight ‘A’ dalam UPSR/PMR/SPM/STPM first class sekalipun di universiti tetapi kamu mengabaikan solat 5 waktu.Kamu dipuji melambung tinggi,disanjung dan disebut namamu oleh manusia di dunia ini kerana kejayaanmu itu tetapi namamu dihina dan dikeji oleh Allah dan seluruh penghuni di langit sana kerana kamu telah merobohkan tiang agamamu.MENGABAIKAN SOLAT 5 WAKTU.Ingat itu anak-anak…Pilihlah anakku, pujian siapa yang kamu inginkan?
Syabas dan tahniah ustazah ucapkan andai anda adalah pelajar cemerlang yang memelihara solat 5 waktu.Anda memang pelajar muslim yang hebat.

Di antara tips untuk cemerlang anakku,ustazah kongsikan di sini pengalaman ustazah sewaktu bergelar pelajar dahulu. Kejayaan ustazah adalah hasil didikan abah dan ummi tercinta,tidak lupa juga jasa seluruh guru-guru yang ustazah sanjung tinggi dari darjah 1 hinggalah ke tahun 4 Universiti Malaya.Terima kasih,syukran jazilan di atas didikan kalian.

Tips menjelang peperiksaan:

1-Pastikan segala tajuk telah diulangkaji.Elakkan dari tebuk tebuk atau pilih tajuk.Bila anak-anak telah menguasai semua tajuk,kamu akan masuk ke dalam dewan peperiksaan dengan keyakinan yang sangat tinggi,tidak cemas malah anak-anak akan berasa rileks dan tenang.Sebab itu jangan sekali –kali ‘study last minute’.Bersiap sedia dari awal tahun lagi.

2.Malam peperiksaan:

~Elakkan tidur lewat malam.Sebelum tidur tunaikan solat sunat taubat dan baca Al-Quran.Mohon pada Allah agar keesokan harinya diberi ketenangan dan kemudahan untuk menduduki peperiksaan.

~Bangun pagi setengah jam sebelum azan subuh berkumandang.Dengan itu kamu sempat untuk solat sunat tahajud dan solat hajat.Setelah selesai solat subuh bacalah surah Ar Rahman pula (Inilah pesan ayahanda yang ustazah amalkan setiap kali periksa).

~Kalau duduk di asrama minta pada ayah dan ibumu untuk menunaikan solat Hajat agar urusan kamu dipermudahkan nanti.Jangan lupa minta ampun dan maaf atas segala kesalahan kamu dan minta halalkan segala-galanya.

~Berikan jadual peperiksaan kepada ayah dan ibu.Pesan sungguh-sungguh pada mereka agar sentiasa mendoakanmu sepanjang kamu menduduki peperiksaan pada hari tersebut.Ummi ustazah selalu berpuasa sepanjang ustazah menduduki peperiksaan besar.Itulah yang ibu ustazah amalkan untuk semua anak-anaknya.Sesungguhnya doa seorang ibu itu sangat makbul apatah lagi dalam keadaan si ibu itu berpuasa.

~Sebelum masuk ke dewan peperiksaan banyakkan doa dan selawat.Bacalah surahAl-Insyirah(Alam Nasyrah).Masuk ke dalam dewan atau bilik peperiksaan dengan langkahan kaki kanan dan ucaplah Bismillah.

~Apabila duduk sahaja di atas kerusi,sebelum soalan dibuka bacalah doa dengan bersungguh-sungguh,minta pada Allah agar diberikan kefahaman yang baik,kekuatan untuk menulis dan membuat pilihan jawapan yang tepat.

~Jika terlupa isi-isi penting ketika sedang menjawab banyakkan selawat,minta bantuan Allah s.w.t.Akal kita ini anak-anak ….Allah yang punya.DIA yang cipta maka pohonlah kepada penciptanya itu agar menganugerahkan kepada kita akal yang cerdas,kuat ingatan dan diilhamkan jawapan yang bernas.

~Jawab dengan tekun.Usah peduli rakan –rakan di sekelilingmu.Manfaatkan setiap saat untuk meneliti jawapanmu sehinggalah ke titik yang terakhir sehingga kamu berasa sangat berpuas hati.

~Setelah selesai menjawab ucaplah syukur Alhamdulillah dan bertawakallah kepada Allah.

~Sepanjang menunggu keputusan pepriksaan,teruskan solat hajat mohon pada Allah agar pemeriksa kertas yang ditakdirkan memeriksa kertas kamu itu dilembutkan hatinya,dimurahkan hatinya untuk memberikan markah yang baik di atas setiap jawapan yang telah kamu berikan.Sesungguhnya anak-anak, pemeriksa kertas jawapan kamu itu adalah manusia yang hati dan jiwanya juga milik Allah.Mintalah kepada Allah agar mereka itu bersifat pemurah dan kasihan belas kepada setiap jawapan yang telah kamu berikan.

~Yakinlah anak-anak.Allah tidak akan sekali kali berlaku zalim kepada hamba-hambaNya.Siapa yang telah berusaha bersungguh-sungguh pasti Allah akan memberikan balasan dan ganjarannya.Anda buat.anda dapat!!InsyaAllah

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rintihan kami...

"Tuhanku...aku tidak layak masuk syurgamu
tapi aku tak sanggup untuk menanggung seksa nerakamu
dari itu ya Allah kurniakanku taubat
Ampunkan dosaku...
sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar.."

Duhai anak-anak...
Rasulullah s.a.w meninggalkan kepada kita dua perkara.Andai kita berpegang kepadanya selama-lamanya kita tidak akan sesat..iaitu
AL-QURAN dan AL-HADIS..

Justeru,marilah sama-sama kita berusaha untuk menjadi pencinta Al-Quran.Kalau buku pelajaran kita boleh baca..kalau surat khabar kita boleh menatapnya berjam-jam lamanya..tv kita boleh tonton semahu kita..inikan pula Al-Quran yang mana bila membacanya satu huruf dibalasNya dengan sepuluh kebajikan..masyaAllah amat besar ganjarannya...

Marilah kita tanamkan azam dan tekad di hati untuk membacanya walau setengah muka setiap malam...mudah-mudahan kelak kita mampu mengkhatamkannya paling kurang sekali dalam setahun dan menghayati isi kandungannya...

Ya Ilahi ...ya Rabbi...jadikan kami hamba-hambaMu yang cintakan kitab suciMu...Moga kami tergolong dalam golongan orang-orang yang Engkau kasihi..Amin...